söndag 16 mars 2014

Lärdom

Har äntligen insett att jag har mycket att vinna på att hålla redan på hur mycket näring det finns kvar i näringsvätskan.

Varje gång jag bytt vatten och blandat i ny näring, formligen exploderar tillväxten i Ebb & Flodanläggningen. Se här som referens ett par dagar innan jag bytte vätskan senast (ca för en vecka sedan).


Det börjar bli dags att toppa Aji:n igen. Dessutom börjar de bli för stora för min lilla anläggning.


Ett sätt att mäta näringskoncentrationen i vattnet är att mäta den elektriska konduktiviteten. Konduktiviteten påverkas av hur mycket näringssalter som finns lösta i vattnet. Därför inhandlades en mätsond på eBay som nu skall anslutas till min lilla styrdator. Tanken är att konduktiviteten skall presenteras i en display samt att det skall gå att ställa ett låglarm så att jag kommer ihåg att fylla på / byta näringslösning. (automatiserade doserings och påfyllningspumpar kanske det blir i version 2.0 eller 3.0)




2 kommentarer:

  1. Det var fan vad du odlar hightech. Ska bli intressant att se resultatet. Själv har jag bara hästskit som näring.

    SvaraRadera
  2. Det är nog fördelaktigt med slkit åt tomater. Tyvärr har jag ingen granne med hästar. Däremot har jag en granne som är full av skit, men det är en annan sak...

    SvaraRadera