lördag 18 januari 2014

pH

Nu kände jag att det var dags att börja hålla koll på pH-värde i bubblern samt i Ebb & Flod. Inte en dag för tidigt, känns det som.

Enligt expertis så är 10 literssystem egentligen för små och kan vara väldigt svåra att reglera pH i, speciellt i en så liten Ebb & Flod.

Vid mätning på Ebb & Flod-anläggningen, som varit i drift en månad längre än bubblern så visade sig näringslösningen var ca 7,5pH, dvs en aning på den basiska delen av skalan. Detta förvånade mig eftersom jag inbillat mig att lösningen skulle bli surare med tiden och därför har jag bara införskaffat pH-höjare men ingen pH-sänkare.


I bubblern var lösningen däremot sur, mycket sur, uppskattningsvis kring 4,0pH eller lägre. Jag måste eventuellt skaffa lackmuspapper som har större mätområden än den vätska jag nu använder för dylika fall. Borde ju gå att köpa samma teststickor som används till badpooler, från bilbutterix.


Vad beror skillnaden på då? Lekman som jag är kan jag bara resonera kring att jag blandat starkare näringslösning till bubblern och att det är fler plantor i den.

Nu blandade jag pH höjare i bubblern och doserade mer näring i ebb & floden. Ska kontroller om ett par dagar så får jag se vartåt det gick...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar